„Ragusa” to nieskomplikowana gra typu euro, w której gracze na zmianę umieszczają swoje domy, zdobywając dostęp do surowców lub wykonując odpowiednie akcje przynoszące punkty. Zasady są proste, ale dają wiele możliwości na osiągnięcie zwycięstwa. To doskonały tytuł dla graczy, którzy chcą zrobić kolejny krok w planszówkowej przygodzie. Dzięki ilustracjom Bartka Roczniaka, „Ragusa” zachwyca estetyką i wykonaniem komponentów.

Projektant gry: Fabio Lopiano
Typ: rozmieszczanie pracowników, handel i spekulacja towarami, realizacja ukrytych celów
Liczba graczy: 1-5
Czas rozgrywki: 40-80 minut
Wiek: 14+
Zasady: plik do pobrania  (wersja angielska)

Wstęp

Ragusa była nadmorską republiką i słynnym śródziemnomorskim ośrodkiem, przez którego port chroniony miejskimi murami przewijały się tysiące statków. W połowie piętnastego wieku Ragusa przeżywała swój rozkwit i obok Wenecji stanowiła handlowe połączenie pomiędzy zachodnią i wschodnią cywilizacją. Były to strefy neutralne, do których docierali kupcy z całego świata.

Ragusa nie zdobyłaby jednak swojej reputacji, gdyby nie Wy: jej budowniczowie. Dzięki strategicznemu rozmieszczaniu tartaków, winiarni, wież i magazynów, zarówno w mieście, jak i poza nim, tworzycie podwaliny handlu i bogactwa, które staną się dziedzictwem tego miasta…

Podczas rozgrywki gracze wcielają się w budowniczych piętnastowiecznej Ragusy. Za sprawą sprytnie umiejscawianych budynków uzyskują dostęp do surowców i produkują towary, które wymieniają na inne dobra i punkty zwycięstwa. Punkty otrzymują także za wznoszenie miejskich murów i wież chroniących miasto. Zwycięzcą zostaje gracz, który na końcu gry posiada najwięcej punktów zwycięstwa.

Komponenty

  • dwustronna plansza
  • 5 plansz gracza
  • 66 drewnianych domów
  • 75 drewnianych wież
  • 22 drewniane mury
  • 5 drewnianych znaczników punktacji
  • 18 przezroczystych kamieni
  • 30 kart liczby surowców
  • 26 kart statków
  • 16 kart premii
  • 10 kart dla trybu jednoosobowego

Gracze budują domy na styku trzech sześciokątnych pól (heksów), rozwijając swoją ekonomię poprzez uzyskiwanie dostępu do surowców (na obszarach wiejskich) oraz akcji (w mieście). Każdy umieszczony dom aktywuje jednocześnie trzy sąsiadujące z nim miejsca. Surowce pozyskane na obszarach wiejskich (drewno, kamień) służą do budowy kolejnych budynków, z oliwek, winogron i rudy srebra można natomiast produkować w mieście towary: oliwę, wino i srebro, które później sprzedajemy. Ich wartość rynkowa zmienia się za sprawą przypływających i wypływających z miasta statków handlowych. Ostatnim surowcem są ryby, taki rodzaj jokera, za które można zdobywać punkty zwycięstwa albo zamieniać je na inne surowce.

W mieście natomiast gracze uzyskują dostęp do określonych akcji. Wybór jest spory, wybieramy spośród dziesięciu możliwości, ale cały czas trzeba pilnować poczynań przeciwników, bo przy każdej akcji może się znaleźć maksymalnie sześć domów. Jeżeli na przykład postawimy budynek obok winiarni, to wyprodukujemy wino z winogron. Z kolei kamieniarz pozwala na budowę murów miejskich, a architekt wież okalających miasto. Na targowisku kupujemy dobra przypływające do Ragusy na statkach, na nabrzeżu sprzedajemy nasze towary, a w pałacu rektora uzyskujemy sekretne zadania.

W tym prostym, opisanym wyżej mechanizmie kryje się jednak głęboka strategia. Każdy nowy, umieszczany na planszy dom nie tylko aktywuje akcje dla swojego właściciela, ale reaktywuje także wszystkie wcześniej umieszczone domy wokół miejskich heksów, z którymi nowy dom sąsiaduje. Dzięki temu gracze poza swoją turą ponownie otrzymują dostęp do tych cennych akcji. Warto tu także wspomnieć, że dzięki tej mechanice gracze nie czekają długo na swoją kolejkę, bo bardzo często będą mieli szansę na dodatkowe działania w turach przeciwników.

Ragusę pięknie zilustrował Bartek Roczniak. Plansza jest duża, kolorowa i czytelna. Co ciekawe na odwrocie znajduje się wersja planszy dla początkujących graczy, gdzie jeszcze wyraźniej zaznaczone są pola, na których wznosimy domy. Wszystkie budynki wykonane są z drewna, każdy gracz dysponuje zestawem w swoim kolorze, z kolei mury są beżowe. Statki i sekretne zadania znajdują się na indywidualnie zilustrowanych kartach. Ciekawie wykonany jest też mechanizm dostępu do surowców. Plansze graczy mają specjalne wycięcia, w których umieszczamy karty mówiące, do ilu jednostek danego surowca mamy dostęp.

Recenzje i zapowiedzi

Rozgrywka – realizacja Rahdo

Galeria