Wenecja w okresie renesansu, XVI wiek. Gracze wcielają się w bogatych, wpływowych kupców, którzy pływając gondolami po kanałach miasta, szkolą asystentów, wypełniają umowy i wykorzystują swoje wpływy, aby zdobyć władzę polityczną. Pośrednicząc w umowach i flirtując z przestępczością, kupcy muszą unikać wzbudzania podejrzeń weneckiej inkwizycji, aby nie zostali aresztowani, a ich działalność zamknięta.

Projektanci gry: Dávid Turczi, Andrei Novac
Typ: rozmieszczanie pracowników, handel, tworzenie szlaków, dostawa towarów
Liczba graczy: 1-5
Czas rozgrywki: 20 minut na gracza
Wiek: 14+
Zasady: plik do pobrania (wersja polska)

Kup w naszym sklepie

Gra w fazie projektowej, niektóre elementy mogą ulec zmianie

Wstęp

Gracze trafiają do szesnastowiecznej Wenecji, gdzie wcielają się w bogatych i wpływowych kupców, których gondole przewożą towary miejskimi kanałami. Swoje imperia handlowe rozwijają, szkoląc pomocników i realizując lukratywne kontrakty, i budując przy tym swoją polityczną karierę.
Czasem jednak ich interesy mają także swoją ciemną stronę. Kiedy kupcy rozsiewają plotki o konkurentach i wdają się w konszachty ze światem przestępczym, muszą unikać podejrzeń ze strony weneckiej Inkwizycji. Jeżeli zostaną aresztowani, ich majątki przepadną.

„Wenecja” łączy w sobie wymagające strategicznego planowania mechanizmy gier euro z niecodzienną zasadą eliminacji. To obowiązkowy tytuł dla wszystkich, którzy lubią dużą interakcję pomiędzy graczami i wymagającą rozgrywkę.

Komponenty

  • plansza
  • 5 plansz graczy
  • 85 drewnianych elementów graczy
  • 10 plastikowych gondoli
  • 66 drewnianych znaczników towarów
  • 26 kart misji
  • 22 karty wpływów
  • 27 kart doży
  • 5 kart przysług
  • 24 karty przemytnika
  • 12 płytek budynków
  • 45 żetonów monet

Podczas rozgrywki każdy gracz dysponuje dwiema gondolami, ale tylko jednym gondolierem. Oznacza to, że co turę gondolami musi pływać na zmianę, chyba że zapłaci za możliwość użycia tej samej łodzi drugi raz z rzędu. Pływa od budynku do budynku, ale w swojej turze będzie mógł odwiedzić dowolną ich liczbę. Wszystko zależy od tego ile kanałów będzie w stanie opłacić. Kiedy gondola przepływa przez budynek, można aktywować jego efekty, z kolei kiedy się przy nim zatrzyma, można szkolić pomocnika (i w ten sposób polepszać efekty budynku).

Gracz umieszcza swoich 10 pomocników w 12 budynkach, które są losowo rozłożone na planszy. Każdy budynek produkuje jeden z trzech towarów oraz udostępnia trzy dodatkowe unikalne akcje. Do nich jednak dostęp można otrzymać, wyłącznie kiedy pomocnik zostanie odpowiednio wyszkolony. Czasami gracz szkoląc swojego pomocnika musi przy okazji przeszkolić pomocników przeciwników. To taki nieczęsto spotykany rodzaj interakcji pomiędzy graczami, gdzie żeby osiągnąć pewne korzyści musimy pomóc przeciwnikowi.

Kiedy gracz aktywuje budynek, może umieścić na swojej gondoli kostkę towaru produkowanego w tym budynku. Po zebraniu odpowiedniej liczby kostek towarów i dotarciu do odpowiedniego budynku może zrealizować misję i w zamian otrzymać punkty zwycięstwa, monety oraz jeden z efektów trwałych, który nieznacznie modyfikuje dla niego jakąś zasadę. Kolejne misje gracze otrzymują w dwóch budynkach użyteczności publicznej, ale w przypadku każdej kolejnej misji muszą zapłacić podatki za te już zrealizowane.

To jednak nie koniec atrakcji, jakie czekają na graczy na weneckich kanałach. Bardzo ciekawym elementem rozgrywki są tzw. punkty intryg. Przyznawane są podczas spotkań gondoli i na skutek działania efektów niektórych budynków. Dzięki nim graczom łatwiej rozwijać kariery polityczne w ramach Wielkiej Rady, za co na koniec gry przyznawane jest sporo punktów zwycięstwa. Z tymi punktami związany jest jeszcze jeden ciekawy i dość niespotykany mechanizm – eliminacja. Na końcu gry, gracz z największą liczbą punktów intryg zostaje aresztowany przez wenecką Inkwizycję i traci szansę na zwycięstwo, nawet jeżeli będzie posiadał najwięcej punktów zwycięstwa! Na szczęście w czasie gry, ale też po jej zakończeniu, gracze mają kilka możliwości na obniżanie liczby punktów intryg.

W grze Davida Turcziego nie może zabraknąć świetnego trybu jednoosobowego. Gracz mierzy się w nim z dożą, który wykorzystuje całą swoją władzę i potęgę, aby zmiażdżyć konkurencyjnych kupców. Gracz rozgrywa swoje tury według podstawowych zasad, z kolei doża dysponuje aż 4 gondolami i 20 pomocnikami. Jego ruchami kierują dwie talie przemytnika wskazujące budynki, do których mają kierować się gondole. Z kolei efekty poczynań doży symulowane są przez karty doży. Co ciekawe działania doży nie są całkowicie automatyczne, ponieważ to do gracza należy wskazanie jednego z dwóch wylosowanych budynków oraz gondoli, która tam popłynie. Zwolennicy kombinowania będą zachwyceni!

Galeria