„Stworologia” to pięknie wydana gra, która łączy w sobie wiele mechanik. Eksploracja została tu połączona z akademicką rywalizacją uczonych, którzy muszą zgromadzić jak najwięcej informacji o mieszkańcach badanych lochów. Gracze muszą uważać nie tylko na siebie nawzajem, mieszkańcy podziemi nie lubią wścibskich obcych!

Projektanci gry: Diego Fonseca, Danilo Guidi
Mechaniki: eksploracja, zarządzanie kartami, gromadzenie kolekcji, modularna plansza
Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: 90 minut
Wiek: 14+
Zasady: plik do pobrania

Kup w naszym sklepie

Wstęp

Witajcie w Rocca Civetta, czarującym miasteczku leżącym na włoskiej prowincji, gdzie swoją siedzibę ma najdziwniejszy uniwersytet, jaki kiedykolwiek został wykreowany przez ludzki umysł.

Na uniwersytecie tym powstała katedra Stworologii, prowadząca badania nad społecznościami i kulturami różnorakich stworzeń, zwłaszcza tych niezwykłych i tajemniczych… niemal mitycznych!

Katedra utraciła niedawno swojego profesora i rektor poszukuje godnego następcy.

Wszyscy macie świetne referencje i pasujecie na to stanowisko.

Umiejscowiona w renesansowym świecie Nova Aetas, „Stworologia” pozwoli Wam zbadać różne rasy oraz poznać ich zwyczaje i dążenia. Uważajcie jednak, bo te stworzenia nie zawsze będą zachwycone, że wściubiacie nos w ich sprawy. Podczas rozgrywki gracze wcielają się w uczonych badających lochy i zbierających jak najwięcej informacji o zamieszkujących je stworach. Wszystkie informacje są punktowane, a uczeni rywalizują w tym, który z nich na końcu badań będzie posiadał największą liczbę punktów, co oznacza najlepszą rozprawę na temat badanej rasy.

Komponenty

  • 4 figurki uczonych
  • figurka bossa Laetusa
  • 45 figurek studentów
  • 19 płytek strefy
  • plansza obozu
  • 4 plansze notatnika
  • 36 żetonów
  • 64 kostki informacji
  • 105 kart sztuczek
  • 4 karty uczonych
  • karta bossa
  • 16 kart losowości
  • 15 kart fatum
  • 10 kart stażysty
  • 3 karty paniki
  • 3 karty czujności
  • 3 karty klanu
  • woreczek uniwersytetu

Twórcy określają „Stworologię” atypowym dungeon crawlerem, gdzie celem graczy nie jest eksterminacja okrutnych mieszkańców lochów, ale poznanie ich zwyczajów, kultury i wierzeń, poprzez gromadzenie istotnych informacji (kostek). W dodatku gracze muszą robić wszystko, by jak najdłużej pozostać niezauważonymi. Tak naprawdę jedynym przedstawicielem mieszkańców lochów, którego figurka pojawia się w grze, aby utrudniać graczom eksplorację i badania, jest boss, czyli lokalny przywódca. Do starć zbrojnych pomiędzy graczami co prawda nie dochodzi, ale akcja szpiegostwa, pozwalająca wykradać informacje przeciwnikom w zasadzie ma z walką dość dużo wspólnego. To po prostu inny rodzaj pojedynku.

W „Stworologii” odnajdziemy też elementy gier euro, gdzie kostki informacji mogą być odpowiednikiem zasobów, o które rywalizują gracze. Ponadto nikt nie odpada z gry w trakcie rozgrywki, a do zwycięstwa nie prowadzi jedna droga. „Stworologię” najlepiej więc określić jako hybrydę, łączącą w sobie elementy różnych mechanik, pozwalających na ciekawe odtworzenie rywalizacji, jaka pojawia się pomiędzy uczonymi badającymi to samo zagadnienie.

Głównym elementem rozgrywki jest gromadzenie informacji o badanym klanie, które przedstawione są w postaci kostek informacji. W tym celu gracze muszą eksplorować lochy, aby odnaleźć odpowiednie kolory kostek, potrzebnych do budowania specyficznych kombinacji wiedzy, ale też punktowanych adekwatnie do częstości ich występowania. Informacje muszą być zebrane podczas akcji badań lub skradzione (a jakże! – uczeni są gotowi na wszystko, aby wygrać tę rywalizację), a następnie pilnie strzeżone przed innymi graczami.

Większość działań, jakie podejmują gracze, zależy w dużej mierze od dostępnych kart sztuczek, a tych możemy użyć aż na trzy różne sposoby, wybierając jeden z nich. Trzeba decydować, czy karty wykorzystujemy do gromadzenia informacji, czy do przeszkadzania innym graczom. Dzięki kartom podstępu i magii możemy utrudnić badania innemu uczonemu, lecz nie będziemy później dysponowali odpowiednią liczbą kart, aby zbierać informacje. Mamy tu zatem także elementy zarządzania kartami, uproszczone, ale dopasowane do przebiegu rozgrywki.

Na sporą uwagę zasługuje również sama tematyka gry oraz jej wykonanie. Zasady pozwalają na odtworzenie wielu interakcji pomiędzy rywalizującymi badaczami, o jakich słyszy się w różnych dziedzinach nauki. Na dodatek mamy tu także obecnych studentów, podążających za naszymi uczonymi, którzy jak nam nie pomogą, zasłaniając nas własnym ciałem, to przynajmniej podmienią informacje przeciwnika albo przyjmą na siebie winę za nasze niecne występki.

Wszystkie komponenty są najwyższej jakości, doskonale dopasowane do tematu gry. Figurki uczonych i bossa świetnie oddają klimat rozgrywki, mają masę szczegółów, łącznie z rzeźbionymi podstawkami. Z kolei wszystkie płytki stref, tworzące planszę główną, plansze notatników graczy oraz plansza obozu wykonane są z dwóch warstw grubej tektury, z wyciętymi miejscami na kostki informacji. Tak staranne wykonanie spotyka się jedynie w wydaniach deluxe. Prócz tego pudełko zawiera jeszcze sporo kart, żetonów, akrylowych kostek i płócienny woreczek – wszystko utrzymane w lekkiej stylistyce świata fantasy. Ten unikalny, spójny zestaw elementów gwarantuje świetną zabawę. Same zasady pozwalają zarówno na lekką rozgrywkę, gdzie interakcje między graczami można nieco ograniczyć, ale także na twardą, akademicką rywalizację, gdzie wszelkie skrupuły pozostają poza uczelnią!

Recenzje i zapowiedzi

Film opisujący zasady – realizacja On Table

Film przedstawiający rozgrywkę – realizacja On Table

Zapowiedź – realizacja Game Troll TV

Zapowiedź – realizacja On Table

Galeria