fbpx
Close

Kampania „Wenecji” na Kickstarterze cz. 2

Kontynuujemy wycieczkę po Wenecji. Dziś pozostałe informacje wprowadzające, m.in. twórcy gry, opowieść jak powstawała plansza do gry oraz film wprowadzający z polskimi napisami.

Plansza Wenecji

Proces tworzenia gier planszowych jest długi i żmudny. Wiele pomysłów przechodzi długą drogę, zanim ostatecznie zostanie zrealizowana w drukarni. Nie inaczej było z planszą Wenecji.

Podczas dyskusji związanej z celami kampanii pojawiły się sugestie związane z innym podejściem do wyglądu planszy. Warto przy tej okazji opowiedzieć jak wyglądał proces przygotowania planszy głównej w fazie projektowej.

Pierwsze prototypy nie zostały uwiecznione, ale przedstawiały coś na kształt siatki czy macierzy, na której gondole przemieszczały się liniami pomiędzy narożnikami wszystkich budynków.

Kiedy jednak plansza dotarła do wydawcy, wyglądała trochę jak z matrixa:

Chociaż ówczesny wygląd znacząco odbiega od tego, co zostało ostatecznie przygotowane, to w zasadzie ma takie same funkcjonalności! Wyobraźcie sobie jednak, że umieścimy tam dziesięć gondoli, kilkudziesięciu pomocników, monety na kanałach, a okaże się, że panuje tam kompletny chaos! Ponadto na pewno łatwiej ogarnąć coś, co ma prosty układ, niż taki abstrakcyjny jak na pierwszej ilustracji.

Wydawca przygotował więc taką propozycję:

Stałe części mapy nadal były płytkami, ale ich rozmieszczenie było odpowiednie, a więc można je było przenieść wprost na planszę.

Od tego momentu projektowanie biegło już sprawnie. Wystarczyło tylko określić rozmiary poszczególnych elementów i nieco je poprzesuwać.

W pewnym momencie rozważano także czy plansza nie mogłaby być w izometrycznym rzucie (podobnie jak w Ragusie), ale wtedy część kanałów mogłaby zostać zakryta. Podczas dyskusji o planszy właśnie w Ragusie wielokrotnie podnoszono, aby była ona jak najbardziej funkcjonalna, to utwierdziło wydawcę, że obrał właściwy kierunek podczas przygotowania Wenecji.

Podczas dyskusji o wyglądzie planszy, wspierający zaproponowali, aby na odwrocie planszy umieścić jej inną wersję. Takie podejście zastosowano w Ragusie. Padło na wariant nocny i taka właśnie wersja trafiła do celów kampanii.

 

Film wprowadzający

Na zakończenie tej części zapraszamy do obejrzenia animacji przedstawiającej komponenty Wenecji i fragmenty rozgrywki. Przygotowaliśmy polskie napisy, więc jeżeli się automatycznie nie włączyły, to trzeba to zrobić ręcznie.

 

Zobacz także